Diplomerad Massageterapeut L2 Lör/Sön VT-24

Vem kan utbilda sig till diplomerad massageterapeut?

Utbildningen riktar sig till dig som vill kunna arbeta proffesionellt med massage och hjälpa människor med smärta och problem i kroppen.

Utbildningen kräver att du är utbildad massör eller har tillräckliga kunskaper inom anatomi för att kunna delta. Utbildningen bygger vidare på grundutbildningen Diplomerad Massör level 1.
Är du osäker om dina kunskaper är tillräckliga för att kunna ta del av utbildningen?
Maila info@malmomassageskola.se så hjälper vi dig att ta reda på vilken nivå du är på.

Vad är skillnaden mellan en massör och massageterapeut?

Som massageterapeut behandlar du utifrån din klients problem i kroppen, du undersöker med hjälp av rörelseanalys, ortopediska tester och muskeltester. Allt för att sedan lägga upp en strategi och behandla klientens problem med hjälp av t.ex. massage och PNF-töjningar.

Vad får jag lära mig under utbildningen?
Anatomi och fysiologi, fördjupande kunskaper om människokroppen.
Muskeltester, lär dig att urskilja om rätt muskel aktiveras vid rätt tillfälle eller om kroppen kompenserar.
– Palpationsteknik, lär dig urskilja vilka muskler som är vilka.
PNF-töjningar. En neuromuskulär avslappningsteknik.
Skadelära. De vanligaste skadorna och problemen som många klienter drabbas av.
Rehabövningar. Stretch och aktiveringsövningar för fortsatt rehab hemma.
Idrottsmassage. Massageteknik för idrottare.

Hur är utbildningen upplagd?

Utbildningen varvas med teori och praktiska moment. Kursen är uppdelad i block, varje block innehåller en kroppsdel, t.ex. rygg. Detta har visat sig vara en bra utbildningsmodell, som många har uppskattat. Vilket även underlättar om du skulle missa ett utbildningstillfälle eller vill repetera just det blocket en annan termin.

Under terminen kommer du ge elevbehandlingar med fokus på blocken. Du får träna på att träffa riktiga klienter, syftet med detta är att du ska bli bekväm i din yrkesroll.

Kursstart Utbildningen sker varannan helg, lördag och söndag. 16 dagar totalt. 128 timmar.
Plats Norra Skolgatan 19, Lilla studion Malmö

Start: 17/2-2024 v.7
Avslut: 26/5-2024 v.21
Längd: 16 dagar, Lördag och Söndag varannan helg